Ik scroll eindeloos door mijn reisfoto’s op mijn telefoon, ik deel ze hier en op Instagram én ik gebruik ze bij mijn artikelen voor dé VakantieDiscounter. Maar doe ik er nog meer mee? Ja, ik verdien er ook een klein stukje vakantie mee terug. Hoe? Met Shutterstock.
Wat is Shutterstock?
Shutterstock is een zogenaamde stocksite. Wat dit inhoudt? Je kunt hier als fotograaf jouw foto’s aanbieden en publishers van over de hele wereld (dit kunnen bijv. tijdschriften, bloggers en reclamebureaus zijn) kunnen hier tegen betaling foto’s downloaden. De fotograaf krijgt dan een deel van de inkomsten. Hoeveel is afhankelijk van het soort download.
Er bestaan overigens meer stocksites dan alleen Shutterstock. Ook iStock is een bekende, maar om de een of andere reden bleek ik na een test toch echt het meest te verkopen via Shutterstock. En daar hang ik dus al enkele jaren rond!
Let op: je wordt er niet rijk van
Om meteen even je enthousiasme te doseren; denk nu niet dat je met duizenden foto’s in jouw portfolio meteen rijk wordt. Het gaat aanvankelijk echt om kwartjeswerk.
Shutterstock heeft voor publishers een aantal maandabonnementen. De meest gebruikte diegene is waarbij abonnees 750 beelden voor € 159,- krijgen. Jij krijgt – als deze abonnees een foto van jouw downloaden – slechts $ 0,25. Zeker geen vetpot. Iets aantrekkelijker wordt het al als je een premium status krijgt. Als je in totaal $ 500,- heb verdiend, wordt dit bedrag bijv. verhoogd naar $ 0,33 bij een simpele download.
Niet elke publisher heeft natuurlijk een dergelijk maandabonnement; soms worden foto’s on demand aangekocht. Gewoon eenmalig zonder abonnement. Dan kan je wel cashen; zo heb ik een paar keer een foto voor $ 80,- verkocht.
Lees hier alles over het verdienmodel >>
Of ik de tijd die ik erin stop er ook echt uithaal? Voor sommige foto’s wel. Er zijn foto’s waar ik meer dan $ 200,- aan heb verdiend, maar ook foto’s die niets op hebben geleverd. Ter beeldvorming: ik heb nu 1.420 foto’s in mijn profiel staan en er zijn 2.892 downloads geweest. Dit heeft tot dusver voor een inkomen van $ 1.329,40 gezorgd. Meer dan de helft daarvan is via maandelijkse abonnementen, ofwel kwartjeswerk.
Toch blijf ik braaf na elke vakantie – want voor mijn werkreizen geldt dat deze natuurlijk enkel voor mijn werkgever (en eigen portfolio) zijn – weer nieuwe foto’s. Hoe meer je hebt, hoe meer je in verhouding verkoopt, hoe populairder jij wordt als fotograaf en hoe sneller je tevoorschijn komt in zoekresultaten.
Tips om er zoveel mogelijk uit te halen
- Wees uniek! Maak niet het plaatje van die ene bezienswaardigheid die iedereen al maakt. Na het uploaden van jouw foto’s volgt er een keuringsronde. En Shutterstock is kritisch; ze moeten het wel zien als toegevoegde waarde.
- Ga eerst testen met enkele foto’s, zodat je inzicht krijgt hoe Shutterstock keurt én vooral wanneer ze afkeuren. Toegegeven: ik snap het commentaar niet altijd als ik veel mindere foto’s van hetzelfde onderwerp wél goedgekeurd zie van anderen. Met die frustratie zal je moeten leven als je gebruik maakt van Shutterstock.
- Focus je niet op mensen. Als mensen duidelijk in beeld zijn, moet je een formulier uploaden waarbij zij toestemming geven. Heb je vast niet over nagedacht toen je je eerdere foto’s maakte. Mensen héél vaag in beeld? Dan mogen ze wel, maar alleen als redactionele foto. Dit betekent dat de publisher er altijd een bron bij moet zetten en daardoor ben je voor sommige doeleinden minder interessant. Op een billboard plaatst men nu eenmaal geen bron.
- Voor veel bezienswaardigheden geldt ook dat je deze enkel als redactioneel item mag uploaden, een commerciële foto kan inbreuk zijn op intellectuele eigendomsrechten. Hetzelfde geldt voor kunstobjecten en street art. Upload & fail is mijn motto: je ontdekt snel genoeg wat er wel en niet mag van Shutterstock.
- Zorg bij het invoeren voor zo duidelijk mogelijke titels en relevante keywords. Shutterstock heeft een handige keywoord-tool die jouw suggesties geeft o.b.v. gelijkwaardige plaatjes.
Last but not least: koop een pup. Ik besefte het me niet toen Boaz klein was, maar met zijn puppyfoto’s verdien ik misschien nog wel het allermeest. Had ik er toen maar meer gemaakt. Dit zijn ook vaak de foto’s die on demand worden verkocht overigens. Misschien moet ik toch maar nog een puppy nemen i.p.v. nog meer reizen?!?
>> Direct aan de slag? Meld je hier aan >>
PS Voor de beeldvorming: met deze foto’s heb ik het meest verdiend. Benieuwd naar alle foto’s in mijn portfolio? Kijk op Shutterstock.
Reacties